Livestreaming av företag – En studie gällande engagemanget hos mottagaren

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Denna studie undersöker olika faktorer som påverkar livestreaming ur mottagare-, sändare- samt teoretiskt perspektiv. För att därigenom skapa en ökad kunskap gällande dess användande och engagemang. Under processen har grundad teori använts som forskningsperspektiv och både kvalitativa intervjuer och fokusgrupper har genomförts. Resultatet visar att där är viktiga steg för att skapa engagemang. Medvetenhet, där mottagaren görs medveten om företaget via spridning. Intresse, där ett intresse skapas med hjälp av innehållet men där vaksamhet bör tas gällande Fear of Missing out respektive Video-On-Demand och dess inverkan på mottagaren. Interaktion och engagemang, där en dialog skapas med mottagaren och en gemenskap byggs upp där publiken är deltagande. Dessa steg leder till lojalitet och förespråkare som är villiga att sprida företaget och dess innehåll vidare. Slutsatsen konstaterar att dessa steg borde ses som en cirkel istället för en trappa. Vilket betyder att alla är lika viktiga delar i att skapa ett engagemang. De bygger även vidare på varandra och det sista steget är inte slutresultatet utan bör ses som en pågående process som leder oss tillbaka till första steget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)