Flödeskartläggning och effektivisering av interna flöden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts på uppdrag av H&M Mail Order Division i Borås, somansvarar för postorderverksamheten inom H&M AB. I juni 2007 öppnade man ett nyttcentrallager i Poznan, Polen som förser distributionslagret i Borås med varor. Övergången harinte varit smärtfri, och man dras med problem som leder till merarbete och ökade kostnader iBorås. Syftet med examensarbetet är därmed att kartlägga material- och informationsflödetmellan Borås och Poznan, för att identifiera de problem som skapats samt att geförbättringsförslag. Arbetet avgränsas till att undersöka vilka interna faktorer som påverkarflödet i de båda lagren, och uppsatsen kommer inte att beskriva hur olika förbättringsförslagska implementeras.För att få en inblick i problematiken användes olika metoder. Befintlig litteratur studeradesför att få kunskap om teorier och metoder som användes och många timmar gick till intervjueroch sammanställning av dessa. En djupare förståelse inhämtades genom medverkan i vissaarbetsmoment i expeditionen.Logistik brukar definieras som läran om effektiva materialflöden, och målet är att skapa ettintegrerat flöde av produkter från leverantörer, genom hela det egna företaget ut till kunder.Ett bra logistikarbete minskar kostnader och ökar intäkter, vilket påverkar lönsamheten iföretaget. För att lyckas med detta är det viktigt att ha kunskap om de nuvarande processerna.Det finns flera metoder för detta, de effektivaste är att kartlägga material- ochinformationsflödena och därmed få fram underlag för att studera viktiga nyckeltal. Denyckeltal som tas upp i uppsatsen är ledtid och genomloppstid inom och mellan de olikalagren, lageromsättningshastighet i Borås, leveranssäkerhet och leveranspålitlighet frånPoznan och till kund samt lagertillgängligheten. De kapitalbindningsrelaterade nyckeltalen ärockså viktiga att mäta, men det är svårt att veta vilka kostnader som är relevanta i ettkartläggningsskede. Därför analyseras inte dessa vidare i uppsatsen.Det är vanligt att människor är rädda för förändringar, särskilt sådana som rör deras arbete.Alla förändringar ska motarbetas till en början, och allt nytt är dåligt och skrämmande. PåH&M kan det kännas naturligt att skylla alla problem på ”Polen”, trots att allt kanske inteberor på dem. Det är dock klart att många problem beror på Poznan, men man kan baraspekulera i vad det beror på. Kanske har de inte fått tillräcklig utbildning, kanske är språketett större hinder än vad man tror, kanske har man i Poznan inte samma syn på kvalitetsarbeteoch de krav på arbetet som medföljer. Detta är också något som ständigt återkommer när mananalyserar uppsatsen. Det gör att det är av största vikt att ge personalen adekvat utbildningoch att ha utförliga arbetsmanualer, i syfte att förbättra kvalitetsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)