Genus - Ett problematiskt begrepp : – En studie av pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade och icke hbt-certifierade förskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade förskolor beskrivs i jämförelse med ickecertifierade förskolor. Hur ser pedagogerna på jämställdhet, genus och kön? Upplever de att de arbetar utifrån en samstämd syn inom arbetslaget? Vad upplever de som svårigheter i jämställdhetsarbetet? Hur bemöter de barnen och hur ser de på barnens möjlighet att agera könsöverskridande? För att ta reda på detta genomfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 11 pedagoger på 7 förskolor. Studien visade att pedagogerna upplevde sig arbeta utifrån en samstämd syn trots att de fann kön/genus som problematiska begrepp. Genusarbetet skedde i huvudsak genom upprättandet av en likabehandlings-plan, men stod som en stående punkt vid varje möte på hbt-förskolorna. På två av förskolor sågs genusarbetet inte som en prioritet. Samhället och de personliga ryggsäckarna upplevdes av alla som svårigheter i arbetet. I bemötandet av barnen sågs användandet av ett könsneutralt språk och egennamn som viktigt, samt samtal med barnen och uppmuntran av könsöverskridande beteende/lekar. Hälften av informanterna upplever att barnen är tillåtande och den andra hälften upplever att barnen sätter gränser för varandra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)