Lågprisflygbolagens prissättningsstrategier : En kvantitativ studie av Ryanairs prissättning av flygbiljetter

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att analysera hur flygbolaget Ryanair prissätter sina flygbiljetter och om det skiljer sig beroende på flygsträcka. Metod: En kvalitativ longitudinell studie med deduktiv ansats där primärdata i form av prisuppgifter samlats in från Ryanairs hemsida. Teorier: Prisdiskriminering, Priselasticitetshävstång, Operationell hävstång och Hallbergs prisstrategier. Slutsats: Studiens resultat bekräftar Anjos, Chengs och Curries teori om att lågprisflygbiljetter håller sig på en ganska stabil nivå fram till att det återstår ungefär 20 dagar kvar till avresa, då priset stiger fram till avgångsdagen då det är som högst. Detta motsäger Anderson och Wilsons teori om att biljettpriset går i cykler och att flygbiljetterna är som dyrast några dagar före avresa för att sedan sjunka i pris. Den höga prishöjningen på avgångsdagen sker konsekvent på alla de undersökta flygsträckorna och är intressant eftersom höga priser inte är något som lågprisflygbolagen vill förknippas med. Förklaringen kan vara det som diskuteras av Piga och Bachis om att flygbolagen försöker skapa en osäkerhet hos resenärer kring när det är billigast att köpa sina flygbiljetter. Studien resultat visar också på att det går att se ett mönster i prissättningen av flygbiljetter på Ryanairs resmål med få flygningar medan de mer populära resmålen har en mer dynamisk prissättning som är desto svårare att förutspå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)