E-handelns påverkan på citylogistiken i Malmö Stad

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: E-handeln är ett fenomen som har växt de senaste åren samt ser ut till att fortsätta öka och har blivit en viktig del av detaljhandel. Ökningen har genererat större mängd paket som ska levereras hem till privatpersoner som i sin tur medför mer trafik i staden. Därmed uppstår en intressekonflikt mellan stadens hållbarhetsvision och de ökade transporterna. Studien avser att analysera om citylogistiken kan lösas när fler transportörer ska leverera den ökade mängden paket. Studien fördjupar sig på Malmö och hur Malmö stad tänker kring förändringarna i detaljhandel och om lösningar i citylogistiken finns med i planeringen av nya stadsdelar. Perspektiven som använts kan sammanfattas under de tre rubrikerna stadsplanering, konsumentbeteende och citylogistik. En kvalitativ metod har använts där empiriska data har samlats in genom intervjuer med personer på Malmö stadskontor och transportörer. Dessutom har statistik använts ur rapporten e-barometern från Handelsutredningsinstitutet vilken publiceras en gång varje kvartalet. Resultatet visar att stadsplanerare tar lite hänsyn till rådande trender eftersom stadsplanering är trögrörliga processer och det tar cirka 30 år att färdigställa en ny stadsdel. Därför måste citylogistiken anpassas efter staden och inte tvärt om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)