Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteraturoch av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanseradförståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. Vi utgår från följande frågeställningar: På vilket sätt presenteras utomhuspedagogik i relevant litteratur?· Hur tolkar aktiva I ur och skur-pedagoger utomhuspedagogik?· Finns det några skillnader och likheter mellan litteraturens sätt att beskriva utomhuspedagogik och· pedagogers tolkningar av samma begrepp?För att uppnå detta syfte har vi använt oss av litteraturstudier och en empirisk undersökning. Litteraturstudiernahar grundat sig på relevant, vetenskaplig litteratur som vi funnit kring ämnet utomhuspedagogik. I den empiriskastudien har vi har försökt ta reda på pedagogers tolkningar och uppfattningar och därför har denna studie gjorts ienlighet med en fenomenografisk ansats. Undersökningen har utförts med kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat17 pedagoger som arbetar på I ur och skur-förskolor. I ur och skur är en friskoleverksamhet som är utvecklad avFriluftsfrämjandet, på utomhuspedagogiska grunder.Resultatet av vår undersökning är att vi har funnit en likartad struktur i både litteraturens framställning avutomhuspedagogik och i I ur och skur-pedagogernas tolkningar. Strukturen i fråga är de områden vilka utpekassom utomhuspedagogikens starka sidor, nämligen inlärning, hälsa och miljöengagemang. Både litteraturen ochpedagogerna menar att en utomhuspedagogisk praktik gynnar eleverna inom dessa tre områden.Vi anser oss ha fått en djupare inblick och förståelse för utomhuspedagogik, genom att vi har undersökt hurbegreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Denna erfarenhetkommer vi att ta med oss i våra framtida yrkesliv, då vi båda kan tänka oss att använda utomhuspedagogik i vårkommande undervisning. Vi tror också att vårt examensarbete är relevant för läraryrket, då utomhuspedagogik ären utmärkt metod att använda för att gynna barns utveckling. Utomhuspedagogik kan ses som ett komplementtill det vardagliga, traditionella skolarbetet. Vi skulle gärna vilja se att pedagoger i större utsträckning tar tillvarapå naturens gränslösa möjligheter i skolans undervisning.=

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)