En resa bland planeterna med Lova, Melker och Pixi. : Ett undervisningsmaterial inom astronomi för årskurs ett till tre.

Detta är en M1-uppsats från Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning, utifrån egna erfarenheter och genom att läsa forskning fått en förståelse för att barns föreställningar om naturvetenskapliga fenomen inte stämmer överens med verkligheten. Det har också gett oss en uppfattning om att det saknas läromedel inom astronomi för barn i de yngre åldrarna. Grundat utifrån detta valde vi att utveckla ett läromedel inom astronomi. Läromedlet är tänkt att vara lättillgängligt och lättanvänt för lärare, samt att läromedlet ska uppfylla ett av de centrala kraven i Lgr 11 för årskurs 1 till 3 inom naturvetenskap: ”Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser”. För att kunna ta reda på vad ett bra läromedel är och på så sätt få tips till vårt eget så genomfördes en enkät på våra partnerskolor. Vi har även genomfört en sammanställning av faktaböcker, skönlitteratur, läromedel och internetsidor. Materialet analyserades sedan med hjälp av en kvalitativ metod som har legat till grund i utvecklingen av läromedlet. Av enkäten har vi fått resultatet att pedagogerna eftersöker läromedel som bland annat inne­håller praktiska övningar kopplat till Lgr 11 och kopieringsunderlag. Av inventeringen av lit­teratur har vi kommit fram till resultatet att det saknas ett läromedel inom Astronomi för grundskolans yngre åldrar samt att ett sådant läromedel som pedagogerna i enkäten eftersö­ker inte finns på marknaden.   Läromedlet består av en lärarhandledning och en arbetsbok till eleverna. Lärarhandled­ningen är uppdelad efter rubrikerna saga, diskussionsfrågor, fakta och instruktioner till akti­viteter med tillhörande kopieringsunderlag. Arbetsboken är uppdelad i rubrikerna fakta, in­struktioner till aktiviteter och ordlista med svåra ord. Läromedlet bygger på metoderna: story­line, saga och högläsning. För att eleverna ska kunna ta till sig kunskaper om rymden så an­vänds verktyg som experiment och diskussionsfrågor. Läromedlet riktar sig främst till lärare och elever i grundskolans tidigare år, årskurs 1 till 3, men är även tänkt att kunna anpassas till barn i förskoleklass.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)