Den finska grundskolans pedagogiska system och framgångar: en studie med utgångspunkt i PISA-undersökningarna

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Bibi Hultsberg; Sara Nilsson; [2007]

Nyckelord: Finland; skola; PISA; pedagogik; sociokulturellt;

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att kartlägga den finska grundskolans pedagogiska system. Vi har undersökthur de sociokulturella och de socioekonomiska faktorerna påverkar den finska grundskolan.Vi valde att skriva om den finska skolan för att vi tycker att det är relevant för vår framtida yrkesroll attundersöka varför den finska skolan utsetts till världens bästa skola och det är även aktuellt i och med dennya regeringens förslag på skolreformer.Vår huvudfråga är: Vilka faktorer påverkar den finska grundskolans framgångar?Vi har gjort en litteratur- och intervjustudie. Vi har läst litteratur från universitetsbiblioteken i Göteborg.Litteraturen som vi har tagit del av utgörs bland annat av tidigare forskning, rapporter ochstudentlitteratur som vi använt oss av tidigare i våra utbildningar. Vi gjorde tre intervjuer medutbildningsexperter från Utbildningsstyrelsen i Finland.Våra resultat visar att den finska skolan fortfarande har kvar en del av de traditionella teorierna iundervisningen. Vi kunde se att samhällets struktur spelar en betydande roll i skolan. Förtroendet förlärarna och skolan som bygger på lärarutbildningens höga status och föräldrarnas delaktighet i elevernasbildningsprocess har stor betydelse för den finska skolans framgångar. Vi fann att Finland skulle kunnanå längre i sin framgång om de hade mer etnisk mångfald eftersom de då på ett mer naturligt sätt skullekunna förbereda sina elever för deltagande i näringslivet i västvärlden. Den sociala biten utgör den finskaskolans svaghet. Finland är bra på att stödja den individuella aspekten av det livslånga lärandet, men detkrävs mer engagemang för den sociala aspekten av lärandet.Vårt arbete kan till viss del belysa varför den finska skolan har utsetts till världens bästa skola och på såsätt komma att inspirera och motivera lärare till arbeten som syftar till att utveckla den svenskagrundskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)