Otydligt, tydligt eller underförstått? : En kvalitativ undersökning om kundförväntningar av reklam och direktreklam på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning:

Sammanfattning

Kurs/Nivå:                   2EB01E, Kandidatuppsats

Författare:                   Musliu, Rinor

Handledare:                 Devine, Åsa

Examinator:                Bill, Frederic

Titel:                              Otydligt, tydligt eller underförstått? – En kvalitativ undersökning om kundförväntningar av reklam och direktreklam på sociala medier

Nyckelord:                   Kundförväntningar, typer av kundförväntningar, marknadsföring, reklam, direktreklam och sociala medier

Bakgrund:                   Kunder utsätts främst utav reklam och direkt reklam på sociala medier. Förutom den ”vanliga reklamen” på sociala medier finns även en ny form av direkt reklam. Eftersom företag har större tillgänglighet till information, kan de lättare rikta reklamen mot målgrupperna och på så sätt uppnå tillfredställelse. Det är dock viktigt för företag att ha kunskap om kundförväntningarna för att kunna möta dem. Det finns tre olika typer utav förväntningar och att ha kunskap om vilken kunder förväntar sig är viktigt för företag för att skapa långvariga relationer med sina kunder.

Frågeställning:            Vilka typer av förväntningar har kunder på reklam och direkt reklam via sociala medier?

Syfte:                            Syftet med rapporten är att beskriva vilka typer av förväntningar kunder har på reklam och direktreklam i sociala medier.

Metod:                          En kvalitativ undersökning (deduktiv ansats) med hjälp utav fokusgrupper. Rapportens insamlade data har analyserats med hjälp utav en innehållsanalys.

Slutsats:                       Analysen resulterade i att kundförväntningarna är olika beroende på vad för reklam som visades på sociala medier. Kunder hade tydliga förväntningar på reklam för högengagemangsprodukter, okända högengagemangsprodukter och på direktreklam. Förväntningarna var otydliga på reklam för lågengagemangsprodukter, reklam för kända och okända lågengagemangsprodukter. Förväntningarna var underförstådda på reklam för kända högengagemangsprodukter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)