En jämförande kostnadsanalys av maskinsystem för upparbetning och transport av GROT

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Forest Resource Management

Sammanfattning: En kostnadsjämförelse av fyra maskinsystem för sönderdelning och transport av GROT vid avlägg har utförts för att identifiera kostnadspåverkande faktorer samt finna de mest lönsamma maskinsystemen inom hanteringskedjan för GROT. Studerade maskinsystem var TOMO hugglink med en flisbil; Skotarburen flishugg och skopbil; Huggbil med lastväxlare och containersystem; Willibald kross och dumper med containersystem. Respektive maskinsystem körs av entreprenörer från Norra Skogsägarna och fakturerade kostnader från 15 utförda trakter per maskinsystem och entreprenör har analyserats med avseende på transportavstånd och avläggstorlek. Fakturerade kostnader har sedan jämförts med kostnader beräknade utifrån ekonomiska modeller med annuitetsmetoden och vetenskapliga rapporter som grund. I modellerna har medtagits fasta maskinkostnader, maskinutnyttjande, personalkostnader, rörliga kostnader samt förväntad prestation där prestationen utgjorts av ett medeltal från minst två vetenskapliga rapporter. Resultaten har redovisats grafiskt. Huggbil med containersystem är det i praktiken billigaste systemet för sönderdelning och transport av GROT vid avlägg. Skillnaden mellan fakturerad och beräknad kostnad varierar i denna studie mellan 45-69 SEK/m3f för studerade maskinsystem. I modellen är Skotarburen flishugg och skopbil det billigaste systemet upp till 40 km transportavstånd då Huggbil med containersystem blir billigast. TOMO Hugglink med en flisbil är ett maskinsystem med stor potential då det med en flistrailer och 29 % teknisk utnyttjandegrad på huggen ändå konkurrerar med de andra maskinsystemen. Kostnadsvariationerna för Willibald kross och dumper med containersystem är stora och på medeltransportavståndet är det dyrast av de fyra systemen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)