Kan psykoedukation öka behandlingsmotivationen för patienter med borderline personlighetsstörning?

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Författare: Peter Friberg; Kristina Larsen; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Patienter med borderline personlighetsstörning upplever svårt lidande; självskadebeteende och suicidbeteende är vanligt.  Ett flertal studier visar att patienterna löper hög risk att avbryta behandling i förtid. Det är således angeläget att motivera denna grupp att inleda och fullfölja behandling. Self-Determination Theory skiljer på inre och yttre motivation och pekar på att en patient som drivs av inre motivation har bättre förutsättningar för psykoterapi. En enkät- och intervjustudie genomfördes med patienter som deltog i en psykoedukativ introduktionskurs inför behandling med mentaliseringsbaserad terapi. Syftet var att deskriptivt undersöka påverkan av psykoedukation på behandlingsmotivationen hos patienter med borderline personlighetsstörning. Resultatet indikerar att introduktionskursen ökar patienternas totala motivation och framför allt den inre motivationen. Denna förändring kan förstås mot bakgrund av att kursen ökar deltagarnas kunskap, och därmed deras möjlighet att fatta ett självständigt beslut om att delta i behandlingen, samt att kursen förmedlar hopp och trygghet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)