Musiklärares kollegiala lärande - en del av kompetensutveckling på arbetsplatsen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie handlar om musiklärares kompetensutveckling på arbetsplatsen. Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare använder sig av kollegialt lärande för att utveckla undervisningen. Syftet är också att ta reda på vad kollegialt lärande innebär för musiklärare. Det empiriska materialet består av kvalitativa intervjuer som spelats in och transkriberats. Informanterna i denna studie är fem musiklärare som arbetar på olika grundskolor och gymnasieskolor i Sverige. Studien belyser musiklärares professionella lärande utifrån olika aspekter och teoretiska utgångspunkter. Studiens resultat visar att begreppet kollegialt lärande är brett och kan innebära olika saker för olika musiklärare. Resultaten beskriver ett komplext lärande med många dimensioner. Studiens resultat är uppdelat i fyra kategorier: Pedagogiska diskussioner och lärande dialog, Forskningsbaserat lärande och strukturerade former, Tvärvetenskaplig och projektbaserad undervisning och Kreativitet och engagemang. Av resultaten går att urskilja ett antal ramfaktorer som antingen möjliggör eller försvårar kollegialt lärande. Uppsatsen beskriver kollegialt lärande som en del av kompetensutveckling i musiklärares arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)