Bilder och förebilder : En kvantitativ studie av Julias bildmaterial år 2000–2010

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation, medier och it

Författare: Nathalie Andersson; [2010]

Nyckelord: barn; bilder; identitet; journalistik; Julia; media; tidning;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad bilderna i en tidning med yngre målgrupp förmedlar för budskap till läsaren. Den tidning som valts till undersökningen är Julia, vars målgrupp är tjejer i åldern 9–14 år. Med utgångspunkt i den övergripande frågeställningen: "Hur ser människorna ut på bilderna i Julia – och vad förmedlar detta till läsaren?", genomförs en kvantitativ innehållsanalys utifrån 28 variabler. Totalt undersöks 1 245 bilder på människor i nio nummer av Julia från år 2000–2010. Uppsatsen utgår från teorier framförda av bland annat Jostein Gripsrud, Nina Huntemann och Michael Morgan, som avhandlar medias roll i barns skapande av identitet. Undersökningen visar att den typiska tjejen i Julia är ung, icke-blond, har europeiskt utseende, poserar, ler och tittar in i kameran. Det går också att se att målgruppsrepresentationen har minskat samt att idealbilden i Julia har förändrats genom åren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)