Turistföretags marknadsföring online : Har sociala nätverk förvandlats till kundsegment?

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att kartlägga hur nio svenska turistföretag ser på sociala mediers och konsumentens roll inom marknadsföring online. Vidare vill uppsatsförfattarna analysera potentiella effekter av virala marknadsföringskampanjer. Detta utifrån fyra teoretiska ramverk: webb 2.0, word-of-mouth, viral marknadsföring samt social valuta. I uppsatsens analys besvaras tre frågeställningar: hur ser turistföretagen på marknadsföring genom sociala medier, vad har konsumenternas sociala nätverk för betydelse i turistföretagens virala marknadsföring, samt vilka är de upplevda effekterna av virala marknadsföringskampanjer? Uppsatsens empiri baseras på data insamlad via nio semistrukturerade intervjuer. De generella resultaten visar på att konsumentens sociala nätverk online har en stor betydelse för företagens marknadsföring online, konsumenterna äger varumärket genom att de i sina sociala kanaler kan sprida både positiv och negativ word-of-mouth till det sociala nätverket. Sociala medier är en viktig faktor i turistföretagens marknadsföring och företagen måste idag vara närvarande på sociala medier då allt fler konsumenter befinner sig online. Studien har även visat att företagen endast upplever positiva effekter av företagens virala marknadsföringskampanjer. Kampanjerna leder till att konsumenterna integreras i marknadsföringen och sprider företagets varumärke till dess sociala nätverk. I och med detta bildas en positiv relation mellan företag och konsument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)