Sociala mediers inverkan på ungdomars självbild : En litteraturöversikt

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Introduktion Majoriteten av alla ungdomar använder sociala medier för att kommunicera med sina vänner genom bilder, chatt och forum eller för informationsinhämtning. På dessa mötesplatser finns reklam och innehåll som är könsstereotypa. Många ungdomar känner press att leva upp till stereotyperna vilket gör att man lägger upp förskönande bilder för att efterlikna idealen. Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva hur självbilden hos ungdomar i åldrarna 13-25 kan påverkas av innehållet i sociala medier. Metod Vetenskapliga artiklar hittades i databaserna CINAHL och PubMed. Genom en litteraturöversikt tematiserades de använda artiklarna och utifrån dem framkom fem teman. Resultat De fem teman som hittades var Grupptryckets, Den sociala jämförelsens, Smalhetsidealets, Träningsbudskapets och Kostbudskapets inverkan på självbilden. Grupptryck kunde leda till missnöje kring den egna kroppen vilket var vanligare hos tjejer än killar. För tjejer var smalhetsidealet mest dominerande medan det för killar var styrketräning. Att inte leva upp till idealen kunde även leda till depressiva symptom och ätstörningar. Diskussion Att konsumera idealbilder av män och kvinnor kan ge upphov till en orealistisk press på sig själv men det kan också fungera som motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)