Marknadsförares utmaningar : En studie av vilka olika möjligheter marknadsförare kan utnyttja vid sociala medier för att tolka och analysera ett företags situation

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan BBS

Sammanfattning: I och med internets utveckling och sociala mediers framväxt ställs företag och deras marknadsförare inför en ny situation om hur omgivningen kan tolkas. Sociala medier uppdateras varje sekund och är en direktsändning av det senaste. En av marknadsförares arbetsuppgifter är att analysera företags situation. I arbetet med situationsanalys samlar marknadsförare in information om ett företags omgivning - information som kan finnas i sociala mediers informationsflöde. Information som ligger till grund för att rätt strategiska beslut kan fattas med rätt information som underlag. Studien har genomförts med en kvalitativ metod. Primärdata har samlats in genom observationer, telefonintervjuer och fokusgrupper. Sekundärdata har samlats in vid sociala medier. Fenomenet situationsanalys via sociala medier har studerats med en fallstudie av ICA & Köttfärshanteringen och SJ & Kundtjänsten. Två affärsbelägenheter där företagen befinner sig i utsatta lägen och där sociala medier används för att sprida och dela erfarenheter om företagen. Studien visar att de analysverktyg och arbetssätt marknadsförare kan använda för att tolka och analysera ett företags omgivning inte fungerar. Analysteknikerna är skapade för hur världen såg ut för flera årtionden sedan; inte världen idag. Vidare visar studien att företag inte har råd att inte använda sociala medier. Det ständigt uppdaterade flödet kan innehålla information om möjligheter ett företag kan exploatera. Ett proaktivt agerande som är nödvändigt för att ett företag ska överleva i den snabbt förändrande konkurrensen. Sociala mediers olika möjligheter kan komma att förändra företags informationsstrategi, organisation, situationsanalys och senare hur företag agerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)