Ledarstilens betydelse för samordnad utveckling

Detta är en Master-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Författare: Annika Nåfors; [2011-09-08]

Nyckelord: Samordnad utveckling; ledarska; ledarstil;

Sammanfattning: Organisationers krav på ständiga förbättringar har lett till att investeringar inom IS/IT har ökat samtidigt som det finns ett missnöje med frånvaron av tydlig affärs- och verksamhetsnytta och antalet krisprojekt ökar. Trots det framställs IS/IT ofta som den stora möjliggöraren till ökad konkurrenskraft och paradoxalt nog ökar investeringarna i takt med att jakten på allt bättre resultatet ska åstadkommas med mindre resurser. Det räcker inte längre att ”springa fortare” än konkurrenterna utan man måste även arbeta smartare och placera sig rätt, ett spel som kräver både kunskap, kompetens, erfarenhet och intuition. Inom en verksamhet existerar ett antal sammansatta förhållanden och beroenden och verksamheters komplexitet ökar i takt med organisationernas kontinuerliga utveckling. Den snabba förändringstakten ställer krav på att utvecklingen samverkas och samordnad utveckling är ett begrepp som används för koordinerad organisationsutveckling för att åskådliggöra det essentiella helhetsperspektiv som behövs för ökad förståelse för verksamheters komplexitet. Syftet med denna uppsats är att utforska ledarstilens betydelse i samordnad utveckling och att empiriskt undersöka på vilket sätt en coachande ledarstil kan bidra till framgångsrikt förändringsarbete. Studien utreder samordnad utveckling och klargör den mångfald av aspekter som bör belysas i samband med förändringsarbete i organisationer samt ledarskapets potentiella betydelse genom att belysa studiens forskningsfråga: På vilket sätt kan en coachande ledarstil bidra till framgångsrikt förändringsarbete vid samordnad utveckling? Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom fallstudier av ett pågående förändringsprojekt i Jönköpings kommun, införande av kommungemensamt kontaktcenter. Det empiriska resultatet bygger dels på resultatet från sex stycken tidigare studier som genomförts i samband med studierna inom IT-management programmet och dels på resultatet i denna studie. Resultatet har analyserats utifrån de identifierade ledarskaps- och ledarstilsteorierna för framgångsrik samordnad utveckling som framkommit i den teoretiska referensramen. Det har varit möjligt att utifrån de tre teman som har använt i såväl empiri som analys och diskussion dra slutsatserna att: • Att det finns en god medvetenhet om betydelsen av förändringsstrategi, förändringsdimension och förändringars påverkan i förändringsprocessen • Att den empiriskt studerade kommunen arbetar aktivt för att skapa samordnad utveckling i samband och att införandet av kontaktcenter är central utgångspunkt för att skapa samverkan mellan förvaltningar. • Att det inte finns en enskild ledarstil som är lämplig för framgångsrik samordnad utveckling utan att det snarare behövs flera ledarstilar utifrån den aktuella situationen. Utifrån den empiri som har studerats är det möjligt att dra slutsatsen att den coachande ledarstilen bidrar med stöd och vägledning i förändringsarbete och att respondenterna anser att den främst har sin styrka i införandefasen. Vidare framgår att det är de andra presumtivt föreslagna ledarstilarna, strategisk och transformativ ledarstil, används i aktuell kontext och att de båda bidrar till att skapa ett essentiellt holistiskt perspektiv på samordnad utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)