Är samverkan a och o? : En kvalitativ studie om samverkans betydelse i det förebyggande sociala arbetet med att öka ungdomars närvaro i skolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om det förebyggande sociala arbetet med ungdomar i en mellanstor kommun i Dalarna samt se om samverkan i det förebyggande arbetet har betydelse för ungdomars närvaro i skolan. En kvalitativ ansats har tillämpats där intervjuer med sex företrädare från socialtjänsten och skolan utförts. Studiens resultat visar att det bedrivs ett förebyggande socialt arbete med att öka ungdomars närvaro i skolan. Dock framkommer det att brist på resurser så som tid och personal gör att förebyggande arbete inte bedrivs i den utsträckning som företrädarna önskar. De är eniga om att ett förebyggande arbete är av betydelse i arbetet med att öka ungdomars närvaro i skolan. Resultatet visar också att samverkan har stor betydelse för det förebyggande sociala arbetet, då det gynnar ungdomarna om olika samhällsorgan samverkar. Samverkan bidrar till att en helhetsbild av ungdomen uppnås och att de ungdomar som riskerar att utveckla skolfrånvaro kan fångas upp i tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)