Modell för klassificering av inköp: en fallstudie på SCA
Packaging Munksund

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: SCA Packaging AB i Munksund Piteå är ett pappersbruk som tillverkar
kraftliner. De har för en tid sedan inlett ett arbete för att utforma en
inköpsstrategi. Arbetet gick ut på att utveckla en strategisk samsyn för
inköpsverksamheten som ska vara genomgående för hela SCA Packaging Munksund.
Syftet med arbetet var att skapa en gemensam bild av inköp i företaget med
såväl brister som förbättringsmöjligheter. Ämnen som togs upp på möten
angående inköpen på företaget var bland annat avtalshantering, avtalstyper
och klassificering av inköp med hjälp av en positioneringsmatris i detta
fall Kraljics matris.

Syftet med detta examensarbetet har varit att utarbeta en modell som ska
klassificera produkter och tjänster som inköpsavdelningen på SCA Packaging
Munksund köper in. Med hjälp av klassificeringen ska SCA Packaging Munksund
kunna utveckla differentierade strategier gentemot sina leverantörer för att
på ett bra sätt fördela sina resurser.

Kraljics matris har utvecklats sen den publicerades 1983 vilket resulterat i
flertalet utvecklingar av den i olika riktningar. Bland företag som använder
sig av en klassificeringsmodell i inköpsarbetet kunde tre olika varianter
urskiljas, en till en, konsensus och viktade faktor metoden. Valet för
detta examensarbete blev att använda sig av viktade faktorer metoden.
Metoden innebär att dimensionerna i den tvådimensionella matrisen delas upp
i ett antal faktorer som sedan får en vikt som är en del av det totala
värdet på dimensionen. Faktorerna och dess vikt anpassas till företaget som
använder sig av den, vilken syn företaget har på inköp samt vad som är de
viktigaste parametrarna att beakta vid ett inköp. Med hjälp av teori,
undersökningar i det interna nätet och i affärssytemet samt samtal och
intervjuer på SCA Packaging Munksund har faktorerna framtagits och viktats.

Den resulterande modellen har implementerats i Excel. Användaren av modellen
besvarar varje faktor genom att välja förutbestämda svarsalternativen för
att sedan överblicka positioneringen i en positioneringsmatris. Användaren
har även möjlighet att överblicka resultatet av flera positioneringar i ett
samlingsdiagram. Modellen testades med flertalet produkter, främst
insatsvaror vilket resulterade i ett antal förändringar i faktorerna och
dess respektive svarsalternativ och vikter.

Efter positoneringen finns ett antal riktlinjer för att antingen bibehålla
postionen i matrisen eller att förflytta sig till en ny mer åtråvärd
position. I strategi arbetet kan modellen användas för att sätta upp
procentmål för förflyttningar över tiden för de olika kvadranterna i
positioneringsmatrisen.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)