CSR - Vad är den egentliga drivkraften? : En jämförelse mellan företags motiv bakom CSR inom byggnadsbranschen och rekryteringsbranschen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR) är ett begrepp som under de senaste åren har fått stor betydelse inom marknadsföring och för företags hantering av sin roll att ta socialt ansvar. Företag och akademiker riktar ett stort intresse mot CSR. Forskning visar på att dess betydelse och innerbörd ter sig olika beroende bland annat på inom vilken bransch företaget är verksamt. Anledningen tycks vara att företag tenderar att fokusera på det område som relaterar till företagets aktuella verksamhet, istället för att se det utifrån ett vidare perspektiv. Tidigare forskning påvisar dessutom att CSR skiljer sig åt utifrån företagens storlek. För att uppnå en framgångsrik effekt av CSR anses själva motiven bakom vara viktiga och forskning belyser att det utan tydlig värdegrund och tydliga syften, finns risk för att företagets CSR-initiativ inte uppnår det mål som är satt. Vår studie syftar till att beskriva och analysera CSR utifrån företag som är verksamma inom två olika branscher, byggnadsbranschen och rekryteringsbranschen. Vi kommer att jämföra deras motiv enligt indelningen: värdegrund, intressenter, varumärke och positionering. Detta för att få en djupare förståelse för hur företagen inom de olika branscherna uppfattar CSR och undersöka de motiv som finns hos företagen. Studien har en deduktiv ansats där faktorer bakom en branschs motiv som har definierats i tidigare forskning spelar en stor roll och ligger till grund för den empiriska studien. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer som gjorts på tre etablerade företag inom byggnadsbranschen och fyra etablerade företag inom rekryteringsbranschen samt sekundärdata vi studerat. Den slutsats vi drar är att CSR-begreppet är alltför komplext och kan därmed inte generaliseras utifrån vilken bransch ett specifikt företag är verksamt inom. Vi finner att det är företagsspecifika faktorer såsom medarbetarnas involverande, företagets- styrning och kultur som påverkar ansvarstagandet snarare än branschspecifika. CSR-arbete kan ses som ett hjälpmedel för ett företag att förmedla sin identitet till sina intressenter. I och med detta är det viktigt för ett företag att basera sitt CSR-arbete på sin värdegrund. Genom att göra detta kan företag stärka relationen till sina intressenter och därmed sannolikt stärka varumärket och förbättra sin position på marknaden. Vi finner även att CSR-arbete skiljer sig åt beträffande företags storlek, där större företag tenderar att ha bättre kunskap och större möjlighet att lägga resurser på sitt CSR-arbete och har därmed större möjligheter att tillgodose fler intressenters behov. Detta kan i sin tur bero på att större företag har fler intressenter att anpassa sig till och således fler krav att uppfylla. CSR-arbetet måste samtidigt utföras utan att företaget tappar sin företagsidentitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)