Vad gör en propeller effektiv? : En jämförelsestudie av propellertestserier

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Max Kjelstrup; Svante Lundmark; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport jämför SSPAs propellerserie från 1960 och den motsvarande B-serien från Holländska Wageningen i syfte att försöka hitta skillnader och likheter mellan dem och förklara deras ursprung. Jämförelsen har gjorts på flera sätt, först genom att välja en propeller från varje serie för ett givet skepp och sedan genom att jämföra deras verkningsgradskurvor. Vi kan konstatera att det finns skillnader i propellrarnas utformning och effektivitet, både i krävd effekt och kavitation. SSPA kan ses kräva en lägre effekt för att åstadkomma samma hastighet som Wageningens B-serie men den senare har en högre tolerans mot kavitation. Skillnaderna ligger i flera delar av propellerns design men den delen med största inverkan på effektbehovet är bladens profil. SSPAs blad har en profil som ger en bättre lyftkraft och bättre effektivitet, medan Wageningen B-series har en profil som ger ett mindre motstånd men också mindre lyftkraft. Skillnaden i kavitation mellan serierna kan vi härleda till skillnaden i varvtal. Vi visar att varvtalet, då det ändras kommer ändra inflödeshastighetskomposanten V2 som i sin tur ändrar anfallsvinkel α. Genom denna ändring av anfallsvinkeln ändras propellerkraften och motståndet för propellern, vilket i sin tur påverkar verkningsgraden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)