Leder IT- baserade kompetensverktyg till kompetensutveckling för medarbetarna? En utvärdering av det IT- baserade kompetensverktyget Comaea vid Lunds energi

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Denna magisteruppsats undersöker hur medarbetarna vid Lunds energi upplever det ITbaserade kompetensverktyget Comaea. Syftet var att utvärdera om det IT-baserade kompetensverktyget Comaea påverkar medarbetares möjlighet att utvecklas inom organisationen Lunds energi. För att undersöka detta har en utvärdering genomförts, utvärderingen genomfördes med hjälp av intervjuer med medarbetare vid Lunds energi. Majoriteten av informanterna arbetade vid Lunds energis huvudkontor i Lund med varierande yrkesroller. Majoriteten av informanterna var medarbetare utan chefsansvar, undersökningen inkluderar även en intervju med en medarbetade med chefsansvar och en medarbetare som arbetar som HR- partner vid Lunds energi. Resultatet av undersökningen visar att medarbetarna inte upplever att Comaea har lett till någon kompetensutveckling. En orsak till det beror på att medarbetarna inte känner till vem som är mottagare av den informationen de registrerar i verktyget samt att de inte har kännedom om hur materialet används. Vidare visar resultatet att medarbetarna uppfattar att det finns en problematik med överförbarheten av de kompetenser de praktiserar i sitt arbete och de kompetenser som finns att välja mellan i Comaea utifrån yrkesroll. Resultatet visar även att medarbetarna upplever att det finns en god potential för Comaea i organisationen och framtida bruk. Uppsatsen har resulterat i en rekommendation till Lunds energi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)