Innovation inom outsourcing av IT : En kvalitativ studie utifrån leverantörens möjligheter att bidra

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Författare: Rebecca Xoljé; [2017]

Nyckelord: IT-outsourcing; outsourcing; innovation; paradox;

Sammanfattning: IT-branschen är en av de marknader som konstant växer och krav på nya uppfinningar och innovationer är höga. Outsourcing har under en längre tid används av IT-företag för att kunna reducera kostnader för produktion och utveckling. Outsourcing är även ett bra alternativ för att erhålla expertis inom ett visst område där företag saknar erfarenhet eller resurser. Innovation är en del av företags utveckling och när hela eller delar av företagens IT-avdelningar blir outsourcade är det naturligt att även tillhörande delar av innovationsprocessen har förflyttats. Leverantören är den part som i praktiken utvecklar innovationen i outsourcingavtalet. Leverantörerna får en strikt budget och tidsram från kunden att följa för varje projekt. Innovation är kreativt, föränderligt och levande. Dessutom är innovation dyrt. Helt motsägelsefullt mot outsourcing. Leverantörer har en svår uppgift i att arbeta utifrån kundens krav och samtidigt försöka realisera innovationer. Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt leverantörer bidrar med innovation inom outsourcing av IT.Studien har utförts med en kvalitativ fallstudiemetod. Intervjuer har genomförts med fyra olika respondenter på ett stort IT-företag som nästan helt uteslutande arbetar med outsourcing. Den största nackdelen med outsourcing är de stora kraven på kostnadsbesparing, den har en negativ inverkan på innovationen. Alla respondenter har uttryckt att de som leverantör har möjlighet att bidra med innovation men att kostnadsbesparingarna kan göra utrymmet för innovation begränsat i vissa fall. Övergången till det agila arbetssättet har hjälpt till att främja innovationsförmågan hos leverantören.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)