Förväntningsgap och dess effekter på samarbetet mellan intern- och externrevisorer
Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka ett eventuellt förväntnings- och prestationsgap mellan internrevisorer och externrevisorer vad gäller internrevisorernas roll och arbete samt ett sådant gaps konsekvenser för parternas samarbete. Metod: Denna uppsats är baserad på en hermeneutisk kunskapstro och utförd i en liten N-studie av kvalitativ karaktär. Det empiriska materialet har insamlats genom semistrukturerade intervjuer. För att nå slutsatserna har vi arbetat enligt en abduktiv ansats. Teoretiska perspektiv: Utgångspunkten för uppsatsen är dels en litterär referensram av internrevisorers arbete samt deras samarbete med externrevisorer, dels en modifierad version av förväntnings- och prestationsgapet inom revision och en modell för förväntningar. Empiri: Vår emiriska undersökning består av semi-strukturerade intervjuer med fyra internrevisorer inom olika branscher och organisationer samt fyra extern-revisorer. Slutsatser: Vi kan konstatera att det existerar ett förväntnings- och prestationsgap mellan intern- och externrevisorer, med grund i internrevisorns certifiering och oberoende. Konsekvensen blir ett icke-optimalt samarbete. Samtidigt visar vår undersökning att externrevisorer är positivt inställda till internrevision, vilket leder oss till att tro att samarbetet kan komma att utvecklas.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)