Hur kan ett mönster på utflyktsprodukter till barn se ut för att passa till ett brett åldersspann?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur ett mönster på utflyktsprodukter kan se ut för att passa barn i ett brett åldersspann. Idag är många produkter på marknaden riktade till en smal målgrupp, både gällande ålder och kön. Företaget Selvins vill därför skapa produkter som passar till en bred målgrupp för undvika slit och släng av flera olika produkter. Tidigare forskning berör sällan ämnet design kopplat till målgruppens åldrar, varför teorier om barns preferenser för färger och motiv eftersöktes. Som metod användes forskning genom design. En inledande förstudie utfördes för att samla kunskap om vilka åldrar produkter på marknaden riktar sig till, vad som är viktigt att tänka på gällande mönsterdesign till barn samt vad varumärket Selvins står för. Under designprocessen användes lärdomar från förstudien samt tidigare teorier om barns färg- och motivpreferenser i olika åldrar. Det resulterade i att fyra olika mönster skapades. Dessa mönster värderades sedan i kvalitativa intervjuer med 22 barn i åldrar mellan 6-12, samt 15 föräldrar och två designers. Diskussion fördes kring resultatet av varje mönster samt faktorer som kan ha påverkat resultaten. Studien visar att ett av mönstren, som bestod av geometriska former, var omtyckt av barn i alla olika åldrar mellan 6-12 och föräldrar och designers ansåg att det passade en mycket bred åldersgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)