En studie av design portfolios som underlag för professionell bedömning av studenters expertis

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medieteknik

Sammanfattning: Det är idag högst nödvändigt bland kreatörer att kunna visa upp en portfolio, då det är en viktig del av den professionella identiteten. En portfolio kan därför vara avgörande ifall en anställning kommer att ske eller inte. Detta i en bransch med sådan hård konkurrens som inom grafisk design.   Syftet med studien som genomförts, är att undersöka hur väl design portfolios fungerar som underlag för en professionell bedömning av expertis inom grafisk design, samt vilka delar man tittar på vid bedömning av grafiska verk. Detta för att man som nyexaminerad design student med fördel skall kunna ta del av denna studie, för att lära sig vilka delar som är viktiga att tänka på vid utformningen av en design portfolio. Fokusen för studien är därför nyexaminerade designstudenter som skall ut i arbetslivet. För att undersöka detta har semistrukturerade djupintervjuer genomförts i kombination med en enkätundersökning och mailintervjuer. Undersökningen som gjorts har genomförts med lärare inom grafisk design, samt personer som arbetar inom- eller på något sätt är verksamma inom området.   Resultatet presenteras i form av olika teman, som visat sig vara en central del vid undersökningen. Dessa är: upplevelsen av nyttan med portfolios, brister/begränsningar med portfolios som underlag samt viktiga kvaliteter i en portfolio. Som rekommendation kan studien presentera följande resultat: att kriterier vid bedömning av kreativa arbeten är en viktig del som underlättar bedömningen, att det är viktigt att ha en röd tråd i portfolion och att lyfta fram sin egen expertis inom ett visst område. Det är även viktigt att portfolion hela tiden uppdateras och anpassas utifrån nya kompetenser och erfarenheter, samt att portfolios är svåra att utvärdera då det är ett subjektivt ämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)