Utdelningspolitik i olika branscher : En studie av svenska företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Utdelningar är ett ämne som debatterats flitigt under mer än 50 år, dock är mycket ändå oklart inom ämnet. Teorierna om vad som påverkar utdelningar är många men kan ändå inte ge en heltäckande förklaring. Huruvida den bransch som företaget är verksam inom har påverkan på utdelningspolitiken är ett område det forskats relativt lite inom. Den forskning som gjorts på området har främst varit inriktad på den Amerikanska marknaden och gett tvetydliga resultat. Syftet med denna uppsats är att undersöka ifall skillnader existerar i utdelningsandelen mellan olika branscher på Stockholmsbörsens största lista. Resultatet analyserades sedan med hjälp av befintliga teorier. Författarna har studerat 63 företags utdelningsandel under en fem års period för att undersöka ifall eventuella skillnader beror på effekter specifika för de olika branscherna eller om de beror på att vissa branscher innehåller fler stora och väldigt lönsamma företag. Ifall denna typ av företag även har höga marknadsandelar och existerar på en trögrörlig marknad är den känd som kassakossor. Författarna lyckades finna fem kassakossor bland de 20 företag som undersöktes. Resultaten från studien visade på att några skillnader mellan de olika branschernas utdelningsandelar ej existerade, undantaget var IT som skiljde sig mot flera av de övriga. Detta resultat kunde delvis förklaras med några av de utvalda teorierna, till exempel klienteleffekten och teorin om branscheffekter. Även att kassakossor skulle ha någon speciell påverkan på branschens utdelningsandel kunnde avfärdas då kassakossorna varken visade sig ha större eller jämnare utdelningar än övriga företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)