Att arbeta med demokrati : En intervjustudie om hur demokratiuppdraget beskrivs och arbetas med i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Studiens syfte var att öka kunskapen om hur pedagoger anser sig tillämpa begreppen demokrati och reellt inflytande i sitt vardagliga arbete med förskolebarn. Olika teoretiska vindar har under historiens gång format utbildningssystemens demokratiuppdrag. För pedagogen har detta inneburit att hen fått ta olika plats i den så kallade demokratiska fostran. Tre forskningsfrågor styrde valet av metod, vilken är en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer genomförts. Fyra pedagoger verksamma inom förskolan deltog i studien och frågorna som valdes för att svara på syftet var: Hur beskriver pedagogerna att de synliggör demokrati för barnen i det vardagliga arbetet? Hur beskriver pedagogerna att de arbetar för att möjliggöra så det enskilda barnet får reellt inflytande i verksamheten? Hur beskriver pedagogerna begreppen reellt inflytande och demokratiska värderingar? Utifrån tidigare forskning framkom en teori om att det är tre faktorer som påverkar demokratiarbetet i förskolan. Faktorerna är pedagogen, organisatoriska förhållanden samt pedagogens analys och reflektionsarbete. De tre faktorerna användes för att analysera den data som framkommit i intervjuerna. Resultatet visar att mycket demokratiarbete sker i vardagen både med och för barnen, men är då ofta oreflekterat och oftast inte så uppenbart för pedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)