E-learning som form för lärande : En intervjustudie om mellanchefers upplevelse av en utbildningsinsats

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka mellanchefers upplevelse av en utbildningsinsats, inom ramen för e-learning. Denna kvalitativa studie genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer av åtta respondenter i en offentlig verksamhet. Den fenomenologiska metoden fungerade som inspiration till dataanalysen där Giorgis´ analysmetod användes i syfte att skapa struktur. Datainsamlingsmaterialet resulterade i två gemensamma nämnare, dialog och tid och tematiseringen som låg till grund för intervjufrågorna var relation, behov, stöd och hinder. Studien visade att mellancheferna överlag upplevde utbildningsinsatsen med e-learning, som hjälp i lärandeprocessen. Men kombinationen med dialog lyftes som betydelsefull och tidsfaktorn som viktig i sammanhanget. Olikheterna i deras upplevelse förklarades med utgångspunkt i individuella skillnader, som ligger till grund för deras skilda behov av stöd och upplevelse av hinder. Sammanfattningsvis konstaterades att blandande läroformer, där e-learning utgjorde en av utbildningsdelarna, upplevdes av mellancheferna som positivt för lärandeprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)