Kritiska framgångsfaktorer vid ett interkommunalt verksamhetsbaserat IT-projekt : Projektet Värmländsk bibliotekswebb 2.0

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: En utmaning för dagens organisationer är att flexibelt kunna ändra sina tjänster och produkter för att kunna möta kundernas ökade krav. Att använda IT som möjliggörare är ett sätt att utveckla verksamheter. Inom den offentliga sektorn har interkommunal samverkan tagits fram som ett nytt verktyg. Interkommunal samverkan betyder att två eller flera kommuner tillsammans arbetar med ett gemensamt syfte mot ett gemensamt mål. Interkommunalt samarbete främjas ekonomiskt av staten och EU. Interkommunal samverkan sker på områden som exempelvis IT. Eftersom samverkansaktiviteter inte ingår i den vanliga organisationsstrukturen bedrivs samverkan ofta i projektform. IT-projekt är ofta mycket komplexa, vilket kan leda till att projektet misslyckas. Att ändra verksamheten genom att införa ny IT leder till ändringar i verksamheten. Ett nytt IT-system kan bli dyrare än vad som planerades eller bli oanvändbar i verksamheten.   Syftet med denna kandidatuppsats i ämnet informatik är att identifiera och beskriva uppfattade kritiska framgångsfaktorer för ett interkommunalt verksamhetsbaserat IT-projekt. Utifrån tre personliga djupintervjuer med centrala roller i det undersökta interkommunala verksamhetsbaserade IT-projektet, Projektet Värmländsk bibliotekswebb 2.0, har kritiska framgångfaktorer för det projektet undersökts och analyserats. Samtliga intervjurespondenter har lång erfarenhet av branschen och arbetssättet med samverkansprojekt.   Som studiens resultat fastställs utifrån uppsatsens litteraturgenomgång att identifiering av kritiska framgångsfaktorer är ett viktigt hjälpmedel vid styrning av verksamheter och projekt. Om dessa faktorer används är det nästan säkert att resultatet blir framgångsrikt. I denna kandidatuppsats har sex dimensioner identifierats: organisatoriska faktorer, processfaktorer, projektfaktorer, mänskliga faktorer, leverantörens miljö och tekniska faktorer. I det undersökta interkommunala verksamhetsbaserade IT-projektet identifierades 27 framgångsfaktorer som uppfattades som kritiska. Faktorer som lyftes upp genom den empiriska studien är markerade med kursiv text:   ledningens engagemang extern påverkan ansvarsfördelning 24-timmarsmyndighet marknadsföring förankring hos chefer förändringshantering kunskapshantering utbildning upphandling processledning ledarskap kommunikation tidplan dokumentation utvärdering kompetens samarbete motivation delaktighet branschkunskap produktkunskap support och service drift och underhåll hårdvara säkerhet komplexitet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)