Förskollärarens professionalism : - En studie som belyser vad lärare erfar i sitt handlande och tänkande som professionell i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lärare i förskolan ser på professionalism och hur det återspeglas i arbetet. Syftet var även att öka förståelsen för den professionella förskollärarens betydelse för förskolans verksamhet. Undersökningen byggs på observationer och intervjuer som jämför förskollärarnas handlande gentemot deras uttryckta tankar kring professionalism. Undersökningen är genomförd på en förskola där två olika avdelningar var medverkande. Studien baseras på förskollärarnas individuella roll därför var inte antalet förskolor avgörande för att kunna besvara forskningsfrågorna i undersökningen. I resultatet framkom det att förskollärarna var medvetna om sitt pedagogiska ansvar för förskolans verksamhet och att det framgår av deras praktiska handlande. Förskollärarna hade dock svårt att sätta ord på vad de faktiskt gör i sitt arbete tillsammans med barnen. Genom litteratur och observationer har förståelsen ökat för att varje område i förskolans verksamhet har betydelse för förskollärarens professionalism och att förskollärarens kompetens är avgörande för att förskolans verksamhet utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)