”Dumma dig!” En studie om hur förskolor arbetar med likabehandlingsplaner.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningC-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi tittat på tre förskolors likabehandlingsplaner ochanalyserat dem. Vi ville ta reda på hur förskolornas handlingsplaner såg ut och om de skilde sig ifrånvarandra. Vi ville även se hur pedagogerna på förskolorna praktiskt arbetar med det som står ilikabehandlingsplanerna tillsammans med barnen. Genom analys av dokument, intervjuer ochobservationer har vi försökt få en bild av hur det kan se ut i arbetet mot att motverka kränkningar ochdiskriminering.SyfteVi vill få en ökad kunskap i hur likabehandlingsplanerna är uppbyggda, vad de grundas på och hur de genomförspå förskolan. Vi vill även bidra med kunskap och information åt läsaren.HuvudfrågaI vår studie har vi ställt oss följande frågor:Följer verksamheternas egna likabehandlingsplan de riktlinjer som skolverket har?Arbetar pedagogerna medvetet med likabehandlingsplanen?Hur ser det ut i praktiken i förhållande till likabehandlingsplanen på förskolan?Metod och materialVi har utgått ifrån de likabehandlingsplaner som förskolorna arbetet fram i början av verksamhetsåret. Därefterhar vi gjort intervjuer med två pedagoger på varje förskola, samt observerat pedagogerna i arbetet med barnen.ResultatResultatet visar att pedagogernas arbete med att motverka diskriminering och kränkningar inom förskolan utifrånlikabehandlingsplanen brister i vissa delar. Vad vi även sett är att likabehandlingsplanerna skiljer sig ifrånvarandra trots de riktlinjer skolverket har. De förskolor vi har valt arbetar inte medvetet medlikabehandlingsplanen i sitt vardagliga arbete tillsammans med barnen. Inte heller såg vi att det som stod idokumenten sattes i praktiken tillsammans med barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)