Olika perspektiv på lekens betydelse för lärande och utveckling.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Eugenia Olsson; Isabelle Öberg; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Lek, lärande, kreativitet och omsorg är en helhet. Utmärkande för förskolan är leken och de nära relationerna mellanbarn och mellan barn och vuxna. I leken utvecklar barn kommunikativ- och social kompetens och empatisk förmåga.När barn leker prövar de sina tankar och hypoteser, tolkar sina upplevelser och ger dem innehåll. Leken ger kunskapoch erfarenheter, skapar mening och sammanhang.Genom detta arbete vill vi fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Lek sompedagogiskt metod måste innebära att vuxna tar barns lek på allvar. Det innebär att lärare måste ha grundlig kunskap ombarns lek och respekt för leken som en viktig del i ”barnets värld”. Här prövas lärarens pedagogiska grundsyn, och inteminst lärarens grundläggande uppfattning om barn och lek.Examensarbetet inleds med en beskrivning av ämnets bakgrund, arbetets syfte, metod, litteratur och tidigare forskning.Därefter presenteras intervjuer och observationer. Uppsatsens avslutande del behandlar resultatet och mynnar ut i endiskussion, reflektion och några slutsatser.Vi menar att det är viktigt att vara nyfiken på hur barn tänker. Det är barnets perspektiv som avgör vad barnet ser, hör,upplever, känner och uppfattar som verkligt.Vi ville fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Vi har studerat utifrån olikaperspektiv och har fått en bredare förståelse av området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)