Kan företag bidra till en hållbar konsumtion? En fallstudie om företagens externa kommunikationsstrategier.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Studien besvarar vilka typer av kommunikationsstrategier som är mest relevanta för att företag ska kunna påverka och förmedla kunskap om hållbar konsumtion. Studien utgår från signalteori och informationsasymmetri för att tydligt visa vilka strategier som är bäst för företag att använda sig av för att kommunicera externt. De strategier som studien tar upp är certifieringar, standarder & miljörevision, hållbarhetsredovisning & GRI, samarbete & FN:s globala hållbarhetsmål och slutligen miljömärkningar. Studien visar att samtliga strategier är en förutsättning för att företag ska kunna påverka och kommunicera ut kunskap om hållbar konsumtion samt att framhålla ett mer trovärdigt hållbarhetsarbete. Det framkom att de fyra undersökta företagen använde sig mer eller mindre av samtliga strategier men att inget av företagen använde sig av extern revision vilket skulle kunna hjälpa dem att öka trovärdigheten i sin kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)