Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Menockså en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna se saker ur andra människorsperspektiv. Vi har undersökt begreppet estetiska läroprocesser för att vi tror att det är en metod som vi kan använda ossav i skolan för att arbeta med frågor som handlar om värderingar och demokrati, en viktig aspekt som läroplanenpoängterar.Vi har dels gjort en litteraturstudie för att komma fram till en definition av begreppet och dels observerat ute på skolorsom arbetar mycket med estetisk verksamhet för att se om det de gör stämmer överens med vår uppfattning av estetiskaläroprocesser. Vi har också praktiserat estetiska läroprocesser själva genom att dessutom skapa en film, för att lära ossgenom skapande. Detta ledde till en hermeneutisk effekt där våra ställningstaganden i filmen påverkade vår uppsats ochvice versa. I våra observationer av skolor fann vi att lärares och framförallt rektorers medvetenhet påverkade kvalitén av estetiskaläroprocesser på skolan. Vi anser att rektorers arbetssituation måste förändras så att rektorer har tid och resurser att tadet pedagogiska ansvar som de har i uppdrag att göra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)