Modernt omodern? : En studie av gymnasieskolans IKT-användning i det postmoderna samhället

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: En av lärarens stora utmaningar som pedagog är att nå fram till eleverna. Speciellt i dagens samhälle där klyftan mellan lärare och elever blir tydlig genom inaktuella arbetssätt inom skolan och användandet av modern teknik. Ett användande som sällan förmår att stimulera eleverna i en undervisning som ser till den utvecklade digitala verklighet som de lever i. Det är intressant att utreda hur lärare på bästa sätt kan möta de förväntningar som ställs på en undervisning som är anpassad till IKT i ett postmodernt samhälle. Studien avser därför att utreda verksamma gymnasielärares IKT-användning i undervisningen genom att undersöka hur lärare arbetar med IKT avseende webb 1.0 eller webb 2.0. Detta för att undersöka lärares uppfattning om IKT som redskap i undervisningen och överensstämmelsen med läroplanens övergripande riktlinjer samt utröna relationen till den postmoderna samhällsutvecklingen och dess anpassning till skolans verksamhet. Studiens genomförande bygger på en webbaserad kvantitativ enkätundersökning bland verksamma lärare på sju gymnasieskolor. Resultatet pekar på att den äldre tekniken webb 1.0 används mer frekvent än den mer utvecklade webb 2.0-tekniken och att lärarna oftare använder sig av traditionella arbetssättet med informationsöverföring även om den nya tekniken tillåter ett större elevdeltagande. Lärarna ser positivt på den nya webb 2.0-tekniken men motsätter sig tekniken i undervisningen främst då den även medför en distraktion som för många elever kan påverka deras lärande negativt. Att gymnasieskolan har påbörjat en anpassning mot nya arbetssätt blir tydligt men trots detta existerar det fortfarande många utmaningar. En ökad anpassning av skolans verksamhet till ett utvecklande webb 2.0-arbetssätt skulle kunna bidra till ökade tillfällen för mötet med elever i dess egna digitala verklighet samtidigt som ökade möjligheter till interaktion kring lärandet skulle skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)