Skrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var attkartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer utveckladförståelse av texten. Under projektets gång skrev eleverna läsloggar och det är dessa som analyseras i uppsatsen.Nitton elever deltog i projektet och av dem valdes tio läsloggar ut för analys, fem skrivna av flickor och femskrivna av pojkar. Läsloggarna analyseras utifrån tre teoretiska begrepp: lässtrategi, läsart ochföreställningsvärld. En läsart är det förhållningssätt och perspektiv läsaren tillämpar vid läsningen av texten.Lässtrategier är medvetna val läsaren gör för att fördjupa sin förståelse av texten och kan vara i form av metodereller perspektiv. Föreställningsvärlden är den textvärld läsaren bygger upp i sitt sinne över sin förståelse avtexten. Analysen visar att flickor är bättre på att använda flera olika perspektiv och strategier för att förstå textenoch de kan därför utveckla och fördjupa sina föreställningsvärldar i större grad än pojkarna. Flickorna har ocksålättare att se sin egen roll i läsupplevelsen och att kritisera sin egen förståelse. Detta gör det möjligt för dem attanpassa användandet av strategier på ett mer effektivt sätt och på så vis öka sin läsförståelse. Analysen avläsloggarna visar också att läsloggen är ett bra verktyg både för eleven och för läraren för att förtydliga elevensförståelse och visa förmågor och möjliga utvecklingsmöjligheter. Läsloggen kan på så vis användas praktiskt föratt kartlägga elevernas resa genom texten mot en ökad läsförståelse och måluppfyllelse i svenskämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)