Kritik & lojalitet; kollegialitet i förvaltningen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att beskriva hur lärare uppfattar och hanterar situationer då de uppfattar att en kollega missköter sitt jobb. Detta för att vi menar att tjänstemannens relationer till sina kollegor har försummats till förmån av forskning kring deras relationer till överordnade, lagen och samhällsmedlemmarna. Undersökningen består av samtalsintervjuer med åtta lärare och en biträdande rektor från två stycken skolor i Malmö. Teorier vi valt för att analysera vårt material är; Lundquists modell över tjänstemannens relationer, teori om avgränsad och utvidgad lärarprofessionalism, ett urval av gruppsykologisk forskning samt ett aktör-struktur-perspektiv. Vårt resultat visar på ett vanligt förekommande, svårhanterligt problem i de skolor vi undersökt. Lärarnas agerande varierar men kännetecknas av att de vid större, mer tydliga övertramp, såsom lagbrott direkt reagerar. Däremot när det gäller pedagogiska frågor och mindre tydliga övertramp så tenderar många lärare att blunda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)