"Dom är liksom som fjärilar" En studie i hur pedagoger kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: BakgrundVi har båda två intresserat oss för barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter och vadpedagoger kan göra för att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter. Ämnet ärockså ytterst relevant i kompetenshöjande syfte för oss som blivande lärare.SyfteSyftet är att undersökapedagogersuppfattningav elever som bedöms hakoncentrationssvårigheter.MetodStudien bygger på en kvalitativ undersökning där det empiriska materialet baseras påresultatet från sju intervjuer med pedagoger som alla arbetar inom skolår 1-6. Pedagogerna ärverksamma i en storstad samt på landsbygden. Intervjuerna var semistrukturerade vilketinnebär att vi kunde ställa följdfrågor och på så vis få ännu mer uttömmande svar.ResultatResultatet visar att pedagogerna uppfattar koncentrationssvårigheter på liknande sätt. Vi harinte kunnat urskilja några större skillnader mellan storstadspedagogerna ochlandsbygdspedagogerna och inte heller mellan kvinnliga och manliga pedagoger. Gemensamtför pedagogerna är att de anser struktur och rutiner som oerhört väsentligt för att förebyggaoch förmildra koncentrationssvårighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)