Internkommunikation ur medarbetarperspektiv. En studie av Jordbruksverkets internkommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Fredrik Dahlstedt; Anders Åkerström; [2015-02-10]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Internkommunikation ur medarbetarperspektiv Författare: Fredrik Dahlstedt och Anders Åkerström Handledare: Jenny Wiik Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation. Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2014 Antal ord: 13033 Sidantal: 62 Syfte: Syftet för uppsatsen är att undersöka hur medarbetarna på Jordbruksverket upplever organisationens internkommunikation. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av semistrukturerade intervjuer. Material: Intervjuer med tolv medarbetare från olika divisioner av Jordbruksverket. Huvudresultat: Jordbruksverkets medarbetare är nöjda med hur internkommunikationen fungerar i dagsläget. Men de känner ett stort avstånd till medarbetare som inte tillhör deras egen enhet och till chefer över deras egen enhetschef, vilket är ett utslag av hur New Public Management fungerar. Teorin om medarbetarskap stämmer väl in på hur medarbetarna upplever internkommunikationen på Jordbruksverket. Medarbetarna tycker däremot inte att internkommunikationens utseende stämmer överens med Jordbruksverkets vision.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)