Kommunikationens betydelse för lärandet - En fältstudie hos två gymnasieklasser i årskurs ett

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Jessie Spångberg; [2008]

Nyckelord: Kommunikation; Lärande;

Sammanfattning: Syftet med arbetet var att undersöka hur kommunikationen mellan lärare och elev ser ut, i årskurs ett på gymnasiet, utifrån en sociokulturell teori om lärande. Metoden som användes var en etnografisk fältstudie i två klassrum med två olika lärare under fem veckors tid i ämnet svenska. Studien utgjordes av observationer under drygt tjugo timmars tid som kompletterats med kvalitativa intervjuer med två lärare och sexton elever. Resultatet av undersökningen visade att det generellt fanns stora skillnader mellan de båda lärarna men även en del likheter. Exempelvis föredrog bägge att använda överföringsmodellen i undervisningen. Något som hindrade kommunikationen var bristen på tid för varje elev och svårigheten att inte låta humöret påverka negativt. Slutsatsen av studien blev att relationen mellan lärare och elev spelar en betydelsefull roll för elevens trivsel, motivation och lärande i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)