Vägen till tvåspråkighet : En fallstudie om en andraspråksinlärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Sammanfattning: Sverige är idag inte längre ett homogent land utan numera är det ett mångkulturellt land där många nationaliteter, etniciteter och religioner ska samspela. Hur kan det vara att lära sig ett andraspråk och vilka faktorer är viktiga i tillägnandet av det? Syftet med denna studie var att se hur undervisningen kan se ut i en mångkulturell grundskola där flertalet av eleverna har ett annat modersmål än svenska, med fokus på om och hur skolan arbetar med att tillvarata andraspråksinlärarnas modersmål gentemot svenskan. Tanken var även att få ta del av andra faktorer såsom hemmets, skolan och fritidsverksamhetens roll i tillägnandet av ett andraspråk. Detta för att blivande och verksamma pedagoger samt andra som är intresserade inom andraspråksinlärning ska kunna få se hur undervisning inom detta kan se ut och bedrivas. Därför valdes det att göra en etnografisk fallundersökning med ett kvalitativt angreppssätt för att i datainsamlingen ha tillgång till olika instrument av intervjuer och deltagande observationer samt ta del av olika artefakter. Detta val av metod gjorde det möjligt att få ta del av en elevs väg i den svenska skolan genom interjuver med pedagoger som arbetat med eleven och deltagande observationer samt intervjuer med hemmet i form med elevens mamma. Av resultaten som går att ta del av i denna rapport framkommer det att hur skolan tillvaratar andraspråksinlärarens modersmål gentemot svenskan spelar roll för hur tillägnandet av målspråket ska utvecklas. Även har olika undervisningsmetoder i skolan och interaktionen mellan skola, hem och fritidsverksamhet visat sig vara viktiga delar för hur andraspråksinlärningen ska fortgå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)