"...det blir även lite roligt faktiskt" : En studie av högstadieelevers texter om skrivande ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Skrivande är en central del i elevers utbildning och skrivande förekommer i de flesta skolämnen. Skrivande försiggår också i andra sammanhang än i skolan.  Syftet med denna studie är att undersöka och få en förståelse för hur elever upplever skrivande och att diskutera hur speciallärares arbete utifrån en sådan förståelse kan bidra till att stärka elevers skrivande. 45 texter skrivna av elever i årskurs 8 har analyserats och tolkats med hjälp av en hermeneutisk metodansats. Resultatet visar att elevtexterna lyfter många skilda skrivsituationer och texttyper. Elevtexterna ger uttryck för ambivalens i förhållande till skrivande såsom att det är både roligt och tråkigt, och för att det finns skrivande som är meningsfullt antingen för att det är ett måste eller för att det är något som man vill och har ett personligt intresse av. Det finns synpunkter på vad skrivande är och innebär, där bland annat stavning och innehåll tas upp. Elevtexterna lyfter fram det digitala skrivandet. De visar också vad som kan bli svårt med skrivande och hur dessa svårigheter kan upplevas. När resultaten av den empiriska undersökningen diskuteras i relation till tidigare forskning blir skiljelinjen mellan privatskrivande och skolskrivande framträdande. Motivationens roll för skrivande träder också fram, liksom upplevelsen av att ha svårigheter med att skriva. Speciallärare kan i sitt arbete verka för att synliggöra skrivandets komplexitet och uppmärksamma elevers privata digitala skrivande som ett stöd när skolskrivandet ska erövras. De kan också uppmärksamma vikten av meningsfulla sammanhang för skrivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)