Övergång från förskola till förskoleklass : En studie som behandlar vad pedagoger upplever och tänker som viktigt runt organiseringen i övergången

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att utforska hur två pedagoger i en förskola och två pedagoger i en förskoleklass upplever övergången från förskola till förskoleklass. Studien är avgränsad till organiseringen runt övergångar som inbegriper pedagogernas tankar och upplevelser, samt vad de tycker är viktigt i en välfungerande organisering vid övergång från förskola till förskoleklass. I studien har jag intervjuat sammanlagt fyra pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser. Jag har medvetet valt verksamheter utifrån att förskola och förskoleklass ska ha en koppling på så sätt att det är mellan dessa två enheter som övergången sker. Däremot upptäckte jag under arbetets gång, och har således inte valt det medvetet; att den ena övergången (som jag kallar Lilla övergången) sker i samma byggnad och att den andra övergången (som jag kallar Stora övergången) sker med ett geografiskt avstånd. Tidigare forskning visar hur viktigt det är med samarbete i övergången för att uppnå kontinuitet. Det är därför viktigt att förmedla barnens tidigare erfarenheter i övergången från förskola till förskoleklass. Studien visar att pedagoger upplever samarbete, kontinuitet mellan förskola och förskoleklass som viktigt. Pedagogernas tankar kring informationsöverföring i övergången skiljer sig åt. I den Lilla övergången förespråkas informationsöverföring samtidigt som de upplever sig ha ett gott samarbete. I den Stora övergången förespråkas mindre informationsöverföring samtidigt som de upplever sig ha dåligt samarbete. Jag drar slutsatsen att avsaknad av samtal pedagoger emellan, samt ett geografiskt avstånd påverkar känslan av samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)