Klassisk musik och filmmusik : en dialog utan ord – känslor med musik?

Detta är en Master-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

Författare: Matthew Jøssing; [2017]

Nyckelord: klassisk musik; filmmusik; Hess; Fauré; Sarasate; Williams; violin;

Sammanfattning: Denna skriftliga reflektion inom självständigt konstnärligt arbete behandlar klassisk musik och filmmusik som musikformer. I studien analyseras och diskuteras emotionella upplevelser hos musikern vad gäller likheter och skillnader med inriktning mot den typiska romantiska stilen. Syftet är tvåfaldigt: i) att som musiker och violinist i ett konsertsammanhang framföra fyra verk: två från den klassiska romantiska repertoaren, två från filmmusikrepertoaren; ii) att som musiker analysera hur jag interpreterar och upplever klassisk musik och filmmusik. De två spåren täcker in det väsentligaste för att komma fram till ett svar på vad likheterna och skillnaderna innebär för upplevelser av musiken. Studiens resultat påvisar att jag som musiker upplever en skillnad i hur jag instuderar och interpreterar de fyra musikstyckena utifrån om det är klassisk musik eller filmmusik. Klassisk musik upplever jag som mer konventionsstyrd medan filmmusik möjliggör en friare interpretation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)