Särbegåvade elever? : En studie om lärares uppfattningar kring särbegåvade elever i skolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Avd för utbildningsvetenskap och språk

Författare: Anna Tengroth; [2013]

Nyckelord: Särbegåvade elever; måluppfyllelse; skolan;

Sammanfattning: Bakgrund: I skolan fokuseras det mycket på måluppfyllelse och det läggs resurser på de elever som riskerar att inte nå målen. Men de elever som istället har en särbegåvning, vilken stöttning får de i sitt lärande och utveckling. Varje elev har idag rätt att utvecklas utifrån sin egen förmåga och utgångspunkt, men gäller det även de särbegåvade eleverna som redan befinner sig långt före sina kamrater? Jag vill i denna studie undersöka lärares uppfattningar kring särbegåvade elevers behov och hur lärarna uppfattar sin förmåga att tillgodose dessa behov. Syfte: Syftet är att studera hur lärare uppfattar begreppet särbegåvade elever samt sin egen förmåga att stödja särbegåvade elever i skolan. Frågeställningar: 1. Hur uppfattar lärare begreppet särbegåvade elever? 2. Vilka erfarenheter och inställningar har lärare till särbegåvade elever i skolan? 3. Hur ser lärarna på sin egen förmåga att stimulera särbegåvade elever i skolan? Metod: För att undersöka ovan så valde jag att genomföra en kvalitativ studie med intervjuer. De förberedda frågorna för intervjuerna fick deltagande lärarna inte i förväg studera. Avsikten var att fånga lärarnas egna tankar och inställningar till särbegåvade elever utan att de på förhand skulle ha kunnat studera ämnet. Öppna frågor valdes för att lärarna själva skulle kunna ge uttryck för sina tankar samt att de kompletterades med följdfrågor när så behövdes. Urvalet var att intervjua lärare som arbetar inom förskoleklass till och med skolår tre samt att lärarna skulle arbetat minst tio år inom skolan. Resultat Lärarna visade på en svårighet att identifiera särbegåvade elever. Lärarna trodde sig ha en större förmåga att kunna identifiera särbegåvningar inom teoretiska skolämnen och framförallt inom kärnämnen som svenska, matematik och engelska. De trodde sig också kunna stötta särbegåvade elever i deras utveckling inom dessa ämnen. En brist i kompetens eller egna kunskaper inom ett ämne ansåg lärarna kunde påverka deras möjlighet att ge särbegåvade elever den stöttning och utmaning de behövde inom ämnet Syftet är att studera hur lärare uppfattar begreppet särbegåvade elever samt sin egen förmåga att stödja särbegåvade elever i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)