Dansa eller spela fotboll

Detta är en C-uppsats från

Författare: Samuli Sinkkonen; [2011]

Nyckelord: genus; kön; genusmärkta; underprestera; idrottsämn;

Sammanfattning: Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- ochmellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt minafärdigformulerade intervjufrågor för att få en överblick över hur pedagogerna planerar sinalektioner ur genusperspektiv och om det är önskvärt och möjligt att ha samma undervisningför pojkar och flickor. Mitt tredje syfte var att undersöka om de finns ett samband redan i låg-och mellanstadiet om eleverna börjar underprestera inom vissa genusmärkta aktiviteter. Iresultaten ser jag att samundervisningen har för- och nackdelar. Lärarna tar inte myckethänsyn till genusmärkta aktiviteter, därför att de inte ser att det finns genusmärkta aktiviteteroch att eleverna inte underpresterar i låg- och mellanstadiet. Både forskning och minundersökning säger att det finns genusmärkta aktiviteter och att det finns en grupp somunderpresterar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)