Ratingbetyg - företag som ratas

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur utvalda företagsspecifika finansiella nyckeltal förhåller sig till ratingbetygen på valda företag. Undersökning omfattar 25 nordiska företag som är noterade på OMX. Kraven för de utvalda företagen är främst att de har blivit ratade av de amerikanska företagen Standard & Poor’s eller Moody’s, som tillsammans är marknadsledande inom kreditvärderingsbranschen. Till grund för studien ligger en undersökning genomförd på den amerikanska marknaden av Ogden et al. Vi har valt ett liknande tillvägagångssätt då detta öppnar möjligheter för jämförelser mellan vår och Ogden et als studie. Studien lämpar sig bäst med en kvantitativ ansats. Utgångspunkten ligger i ett deduktivt synsätt, då vi börjar inom befintlig teori innan vi utvecklar egna hypoteser och kommer fram till ett resultat. Slutsatser som kan dras från studien är att fyra av de sju nyckeltal har en statistiskt säkerställd påverkan på ratingbetygen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)