Analys av Lagerhållningsstrategier för Surfplattor hos en Hemelektronikkedjas Återförsäljare

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Louise Samsioe Guldbrand; Ferhat Karaca; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Föreliggande examensarbete undersöker möjligheterna att effektivisera order- och lagerhanteringen av surfplattor hos företaget Företag A. Arbetet är avgränsat till företagets varuhus i Barkarby och till de två största märkena på marknaden just nu; Apple och Samsung. Detta är ett ämne som är relativt nytt eftersom det är en relativt ny marknad runt hela världen som har exploderat sedan Apples första lansering av surfplattan. Eftersom Företag A säljer samtliga märkens surfplattor vilka har helt olika efterfrågan, så kan deras order- och lagerhantering bli svårhanterlig. De uppställda frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är:  Vilken/vilka teoretiska modeller om orderhantering kan bäst tillämpas på fallet Företag A Barkarby?  Vilka åtgärder skulle kunna genomföras för att effektivisera det nuvarande arbetssättet? Utifrån dessa frågor har en del modeller undersöks huruvida de passar in i både teori och praktik på Företag As sätt att hantera de mest sålda surfplattorna på sitt lager. Genom att studera deras arbetssätt när det gäller ordrar och förvaring på lagret kan sedan passande modeller appliceras. Fallstudien har till stor del genomförts genom att utifrån studielitteratur diskutera ämnet med personal från Företag A; både från huvudkontoret och från Barkarbyvaruhuset.Resultatet från uppsatsen är att det inte finns någon befintlig modell som passar in till 100% på Företag As arbetssätt, däremot finns det andra faktorer som kan ändras på för att få en mer kontinuerlig och överseende orderhantering. Marknaden för surfplattor är otroligt oförutsägbar och fluktuerar ofta utan något utstuderat mönster. Det enda som har visat sig vara säkert är åtgången av de två mest populära märkena när de släpper en ny modell.Marknaden för elektronikkedjor är otroligt konkurrensstyrd, inte bara i Sverige utan i hela Europa, vilket gör det än viktigare att ha rätt kvantitet på lager. Finns inte det kunderna vill ha så går de någon annanstans, eftersom priserna på surfplattor är densamma överallt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)