En sammanställning över elevers intresse för naturvetenskap i skolan och vilka faktorer det beror på.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Följande uppsats är en kunskapsöversikt som behandlar problematiken med elevers sviktande intresse för de naturvetenskapliga ämnena i skolan. Det är en trend som syns över hela världen och som det har forskats kring över en längre tid. Forskningen har uppmärksammat elevers minskande intresse för naturvetenskap under flera år och det diskuteras nu mer och mer vad som kan göras åt det och hur. Resultatet av vår kunskapsöversikt visar att många olika mätningar i form av internationella pedagogiska jämförelser som t.ex. Programme for International Student Assessment (PISA), Trends in International Mathematics and Science Studies (TIMSS) (och elevenkäter från många olika länder vid olika tidpunkter och i olika årskurser visar på samma resultat (OECD, 2010; OECD, 2015; Skolverket, 2016). Det vill säga att elevernas intresse för naturvetenskapen i skolan sjunker. Det finns inget konkret svar i forskningen på vilken som är den största orsaken till detta men vi har valt att lyfta forskning kring vad det beror på och vad man kan göra åt det. Forskningen visar att det är en komplex fråga utan enkelt svar. Flertalet faktorer samspelar med varandra, allt från de attityder gentemot skolämnet som eleverna möter från samhället, till kompetensen hos den enskilde läraren påverkar deras intresse. Tillsammans med andra faktorer som undervisningsmetoder, läroplaner och ämnesinnehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)